Als ondernemer ontkom je er niet aan: zakelijk schrijven.
Je schrijft om je klant te bereiken met je boodschap. Liefst wil je dat je boodschap goed overkomt en dat de lezer er bij wakker blijft, in actie komt en uiteindelijk klant wordt.
Zakelijk schrijven betekent dan ook kort en bondig, to the point én boeiend schrijven.
Maar hoe schrijf je een goede zakelijke tekst zonder jezelf te verliezen? Of de lezer…?
Hieronder deel ik 7 stappen met je, die je daarbij helpen.
Stap 1. Heb je boodschap helder.
Vraag jezelf vooraf én tijdens het schrijven steeds weer af: wat wil ik nu eigenlijk zeggen? En tegen wie?
Stap 2. Neem de lezer mee de tekst in met een korte passende anekdote.
Voeg een ervaring van jezelf toe. Dat mag zoiets kleins zijn als: vanmorgen onder de koffie schoot het me te binnen.
Stap 3. Schrijf zoals je praat in een goed gesprek.
In een goed gesprek gebruik je automatisch woorden die passen bij je gesprekspartner. Schrijvend ben je in feite ook in gesprek met je doelgroep, dus stem je woordkeuze daarop af. Een ander voordeel van schrijven zoals je praat, is dat je jezelf toestemming geeft om vrijuit te schrijven vanuit jezelf zonder je druk te maken om taalfouten. Dat komt later wel.
Stap 4. Houd je bij 1 onderwerp en 1 boodschap.
Het is verleidelijk om zoveel mogelijk in 1 tekst te stoppen en het kan lastig zijn om daarin keuzes te maken. Maar wat is doeltreffender? Op de bullseye richten met 1 pijl op je boog of met 6 pijlen tegelijk gooien? Precies.
Stap 5. Geef je tekst een begin, een midden en een slot.
Het is een simpele structuur, maar toch wordt het vaak vergeten. Zonder structuur stuur je de lezer op een puzzeltocht op zoek naar waar het nu eigenlijk om draait. En jezelf ook.
Stap 6. Schrap alle overbodige woorden.
“Kill your darlings” wordt dit ook wel genoemd. Het kan even pijn doen om die mooie volzin eruit te gooien, maar mooi was niet je doel. De boodschap overbrengen wel en alles wat daar niet direct aan bijdraagt, mag weg.
Stap 7. Doe een laatste check.
Met deze check haal je de laatste fouten eruit, die af kunnen leiden van de boodschap. Laat je tekstverwerker deze check voor je doen of lees je tekst hardop. Een paar frisse ogen ernaar laten kijken, kan natuurlijk ook.
Dat waren de 7 stappen om zakelijk te schrijven zonder jezelf of de lezer te verliezen.
Ben je nog wakker?
Aan de slag dan maar.
Schrijf ze.
Fijne dag